بدان كه: «ذكر» ، كه عبارت است از: یاد خدا كردن، پس نفع آن در صورتى استكه: دوامى داشته باشد، یعنى: دایم یا اكثر اوقات در یاد خدا باشد، و به زبان، او را یادكند، با حضور قلب و فراغت دل و توجه تام به خداوند علام، تا اینكه فكر او در دلقرار گیرد، و انوار عظمت او بر دل بتابد، و از اشراقات خورشید جمال او سینه گشادهگردد.و این ثمره جمله عبادات و غایت مطلب از همه طاعات است.و از براى ذكر،اولى است و آخرى.اول آن باعث انس و محبت مىشود.و آخرش را انس و محبتباعث مىگردد، و مطلوب، حصول این انس و محبت است.پس بنده در ابتداى امر، بهمشقت و زحمت، دل خود را از وساوس، و زبان خود را از سخن دنیا باز مىدارد.پساگر توفیق مداومتیافتبه آن انس مىگیرد.و محبت در دل او ریشه مىكند،همچنان كه كسى ابتدا طعامى در مذاق او ناگوار باشد و به زحمت آن را تناول كند ومداومتبر آن نماید، عاقبتبه آن معتاد مىشود و با طبع او موافق مىگردد كه تركآن را نمىتواند كرد.
پس همچنین ذكر خدا، چون آدمى مدتى بر آن مواظبت كرد انس به خدا مىگیرد.وچون انس به او حاصل شد از هر چه غیر او است منقطع مىگردد و به جز یاد خدا در دلاو چیزى باقى نمىماند.و چون وقت مرگ رسد فرحناك مىگردد كه ضروریات حیاتكه فى الجمله او را از یاد خدا غافل مىكرد در این وقت از او جدا مىشود، زیرا بعد ازمرگ، مطلقا عایقى نیست، پس گویا داخل خلوت محبوب خود مىگردد و از زندانمستخلص مىشود.و دایم در لذت و بهجت است تا به ملاقات خدا فایز گردد.
و هان! تا چنان ندانى كه: «ذكر» ، مجرد حركت دادن زبان است؟ ! بلكه «ذكرحقیقى» ، عبارت است از: یاد نمودن خدا در دل.و چون زبان هم به موافقت دل حركتكند «نور على نور» .و اما مجرد ذكر زبان، اگر چه هرگاه به قصد قربت و ثواب باشدفایده بسیار بر آن مترتب است اما اثر انس و محبت، بدون حضور قلب و یاد خدا دردل حاصل نمىگردد.
و مخفى نماند كه: اذكار بسیار است، مثل: «لا اله الا الله» و «سبحان الله» و «الحمد لله» و «الله اكبر» و «لا حول و لا قوة الا بالله» و «تسبیحات اربع» و «اسماء الله» ،و غیر اینها.و در فضیلت هر یك از اینها اخبار بسیار وارد شده است.و مداومتبر هریك، باعث صفایى از براى نفس، و گشادگى از براى سینه مىشود.و هر ذكرى كه دلالت آن بر عظمت و جلال و عزت و كمال ایزد - متعال - بیشتر است، افضل است.
و از این جهت گفتهاند: «لا اله الا الله» افضل از همه اذكار است، زیرا كه: دلالت بر یگانگى و وحدانیت خدا مىكند.
بعد از دانلود روی گزینه فهرست کلیک کنید
برچسب : نویسنده : جلال yaali بازدید : 447